Ahad, 6 Mei 2012

TEMPAT-TEMPAT MENARIK


Ada beberapa tempat menarik di kawasan Mukim Bukit Sawat ini. Antaranya adalah seperti:

1. Luagan Kandol:
Luagan ini paling terkenal dikalangan mereka yang gemar menangkat ikan air tawar khususnya ikan badus iaitu sejenis ikan yang mirip rupanya dengan ikan dalak atau dalog sewaktu air surut . Ianya terletak di bahagian ulu Sungai Kandul dan mudah dikunjungi melalui anak sungai yang disebut sebagai Sungai Galungan ataupun perlu berjalan kaki kira-kira kurang dari 30 minit lamanya  merentas hutan melalui tebing kiri sungai apabila mudik ke ulu di Kg Pengkalan Siong.

2. Luagan Pagino Papas:
Luagan ini juga amat menarik bagi mereka yang gemar menangkap ikan air tawar selain untuk meninjau keindahan kawasan yang unik dengan flora dan faunanya. Ianya terletak bersebelahan dengan kawasan Luagan Kandul dan dapat dikunjungi secara berjalan kaki melalui tebing sebuah anak sungai yang dikenali sebagai Sungai Sindum. Seseorang juga boleh menggunakan perahu sekiranya air sungai cukup dalam.

3. Luagan Lalak:
Luagan Lalak (lalok dalam bahasa Sang Jati adalah nama sejenis tumbuhan hutan) terletak berhampiran dengan Kg Bukit Puan dan mudah dikunjungi melalui jalanraya menuju ke Kg Labi. Tempat ini terkenal sebagai tempat memancing ikan dalak.

4. Taman Rekreasi Sungai Mau:
Taman Rekreasi ini terletak di Kg Sungai Mau iaitu di sebelah kiri jalanraya menuju ke Mukim Labi. Taman ini dihiasi dengan pokok bunga-bungaan serta tempat bermain bagi kanak-kanak. Taman ini juga dijadikan tempat untuk para penduduk di sini mengendalikan Tamu Mingguan mereka setiap pagi hari Ahad.

Biasanya barang-barang seperti ikan air tawar, berbagai jenis umbut tempatan umpama luba dan rotan dabur, beras kampung, sayur-sayuran serta kuih-muih turut terjual semasa tamu berkenaan diadakan. Abiskita perlulah datang awal sikit, kalau akhir kempunan tak dapat pula nanti.


© HAKCIPTA TERPELIHARA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan