Isnin, 14 Mei 2012

SAMBUTAN HARI KELUARGA KEBANGSAAN 2012

Kawasan Taman Rekreasi Sungai Mau telah dijadikan tapak bagi mengadakan upacara Sambutan Hari Keluarga Kebangsaan 2012 Daerah Belait Zon 4 (Mukim Bukit Sawat, Mukim Labi, Mukim Sukang dan Mukim Melilas) pada hari Ahad 13 Mei 2012.  Ianya adalah atas anjuran Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan dengan kerjasama Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri, Negara Brunei Darussalam.

Acara senamrobik beramai-ramai

Tetamu Kehormat melancarkan majlis
Menjadi tetamu kehormat pada hari tersebut adalah Yang Dimuliakan Pehin Datu Lailaraja Mejar Jeneral (B) Dato Paduka Seri Awang Haji Halbi bin Haji Mohd Yussof, Timbalan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri.

Acara menyumpit





"Bouncer" yang menarik perhatian ramai kanak-kanak


Berbagai acara telah diaturkan pada hari tersebut.  Antara lainnya adalah senamrobik, persembahan tarian, seni bela diri, berbagai jenis gendang-gendang asli, persembahan pentas, acara-acara sukan, peraduan menyumpit, cabutan nombor bertuah serta permainan "bouncer" khusus bagi kanak-kanak.

Lesung dan pengisar kayu jenis langsat menarik perhatian para pengunjung



Turut diadakan adalah penjualan produk-produk kampung seperti ikan air tawar, berbagai jenis umbut, hasil pertukangan tangan, sayur-sayuran dan beras baru tempatan, barang-barang minuman dan makanan.


Berbagai hasil kraftangan seperti tongkat dan alat sumpitan
 yang turut dijual


Penyertaan orang ramai amat menggalakan sesuai dengan tema sambutan yang berbunyi "KELUARGAKU HARAPANKU".

Difahamkan sambutan hari keluarga kebangsaan akan diadakan setiap tahun iaitu pada hari Ahad pertama di bulan Mei mungkin dengan tema yang tersendiri di masa-masa akan datang.

Antara keluarga yang turut hadir bersama

Penjualan air minuman dan kuih-muih

Penjualan ikan air tawar
Umbut luba turut dijual

Anyam-anyaman
"Candas" kayu yang menarik perhatian pengunjung pesta

Tiada ulasan:

Catat Ulasan